Biscotti



Rintihan Pengemis.

assalamualaikum.

Puas sudahku menyatakan rasaku

Pada dirimu

Resah jiwaku

Namun setiapnya kau terima begitu mudah

Umpama aku sekadar melata sahaja

 

Bukan setahun dua

Kita bina hubungan kita

Ku risau kamu tak berfikir begitu

Kuat di dalam hati

Ku rasa hidup mu memati

Sebahagian dari kasih untukmu dalam diri ini

 

Umpama insan hina

Mengemis kasih tak ke mana

Dengarkanlah rintihan ku segera

 

Langit jadi mendung dan kelabu

Angin bertiup nan sayu

Titis air berlagu

Dedaun lalu gugur disapu

Berat limpahan itu

 

Hujan di jiwaku

 

Mudah tewas perasaanku

Gugur air mataku

Aku bukan begitu

 

Namunku hanya insan biasa

Yang tiada lebih apa

 

Sama di sisiNya.

Today, Abah asked the three of us (minus Sheila since she’s currently sitting for her Final Examination papers in Melaka) to do some sort of a performance each for Mama in conjunction with Mother’s Day today.

However, the interesting catch is that the one that succeeds in moving Mama to tears is considered as the winning performance.

Although I don’t really believe in dedicating one day to celebrate Mother’s Day just to show my appreciation and affection towards Mama (because hey, I love her every single day!) , I’ve decided to just go along with the plan and put my writing skills to test.

After less than two hours, this is what I’ve managed to produce.

assalamualaikum.

 

Allahu maghfirlii wali waalidayya walilmum-iniina yauma yaquumul hisaab.

“Our Lord! Forgive me and my parents, and (all) the believers on the Day when the reckoning will be established.”

(Surah Ibrahim 14:41).

 

Ke hadapan mama yang tersayang,

          Pertama sekali, kakak nak minta maaf pada mama sebab kakak rasa kakak sorang je anak mama yang tak ucap “Selamat Hari Ibu” pada mama. Pada kakak, sambutan “Hari Ibu” tu tak relevan sebab maknanya kakak sayang mama untuk sehari je walhal kakak sayang mama hari-hari. Setiap hari.. kakak tahu selalu jugak mama terasa hati pada kakak sebab kakak tak tunjuk kasih sayang kakak pada mama.. Bukan kakak tak nak tunjuk, tapi kakak tak pandai dan tak mampu.. Ini kelemahan kakak yang selalu kakak cuba baiki.. Maafkan kakak, mama.

          Sedar tak sedar, dah 23 tahun kakak hidup kat atas muka bumi ni. Terima kasih, mama sebab lahirkan kakak 23 tahun yang lalu.. kalau tak, mungkin mama tak dapat dengar sendiri “Luahan Hari Ibu” kakak malam ni.

Mama,

          Terima kasih sebab sanggup berpatah tulang, berputus urat dan bersabung nyawa semata untuk bagi kakak peluang untuk kenal bumi nie. Terima kasih juga sebab mama sanggup dan boleh bagi kasih sayang pada kakak dan adik-adik semua. Kalau diikutkan kakak, mana mungkin kakak mampu nak sayang sesuatu yang menyakitkan dan merugikan diri sendiri? Tapi, atas sebab itulah Allah muliakan mama. Kakak selalu terfikir macam mana nak balas jasa mama.. tapi siapa boleh ganti tulang yang patah, darah yang hilang dan urat yang putus, kan? Sampai mati pun xkan mampu..

          Selain daripada tu, kakak juga nak minta maaf atas segala kesilapan kakak yang lebih banyak disengajakan daripada tak sengaja yang mengguris hati mama dan mungkin menyebabkan mama dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Kakak tahu kakak ni seorang anak yg mengecewakan.. Tapi, itu juga satu lagi kelemahan yang kakak cuba buang.

          Akhir kata, kakak nak mama tahu yang kakak sayang mama sangat-sangat. Tiap-tiap hari.. siang malam kakak menangis rindukan mama bila bergaduh.. Tiap kali gaduh, kakak selalu harap yang Allah tak cabut nyawa kakak ataupun mama sebelum kakak minta maaf sebab kakak tak nak menyesal macam kakak rasa bila Mak Tijah meninggal.

What do you think, eh?

Based on the responses that I get from the audiences, I must say that I’ve done a pretty good job tonight!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: